Här ska loggan sitta

Fakta om Celica

Redan 1967 började Toyota tillverka sin första sportbil, nämligen 2000GT. En bidragande orsak till dess framgång var att James Bond körde den i en av sina filmer. Tyvärr var den lite väl dyr, så 1970 hade Toyota tagit fram en billigare bil med ett sportigt utseende. Den fick namnet Celica. De första bilarna kom i december, men årsmodellen på dem blev 1971. Det syns ganska tydligt att man hämtat inspiration från amerikanska muskelbilar från slutet av 60-talet.

Bild på de senare modellernas positionsljus
Positionsljus, 75-77
Bild på de tidigare modellernas positionsljus
Positionsljus, 71-74

I september 1975 kom en ny modell med några mindre förändringar i utseendet. Modellbeteckningen blev RA 23. Den första förändring man lägger märke till är fronten. På de tidigare modellerna hade de främre positionsljusen en lutande form, som tillsammans med kofångaren bildade en spets, dessutom hade motorhuven ett annorlunda utseende. På den nya modellen var dessa lampor rakt uppåtstående. Dessutom hade chassit förlängts med tre tum. Samtidigt med den moderniserade karossen gjordes också en version med Liftback. Den modellen har tydliga drag av en samtida Mustang, med tre separata, stående bakljus. Fram till och med 1977 går Celican under benämningen "typ 1". Under den här perioden finns flera beteckningar, såsom ET, LT, ST, GT och GTV, liksom ett antal olika motorer och växellådor. Tilläggas kan att Ove "Påven" Andersson hade en del framgångar på rallyvägarna med olika modeller av Celican.

Den Celica som jag blev ägare till var av 1977 års modell, en ST med en tvålitersmotor på 86 hk, utrustad med femväxlad låda. Färgen var maronröd metallic.